Benefits van collageen

Het behouden van een strakke, mooie huid naarmate je ouder wordt is voor bijna iedere vrouw wel een must. Onze nachtkastjes staan vol met dag- en nachtcrèmes die claimen de huid jong te houden en elke dag zoeken we naar nieuwe middeltjes die hierbij helpen. De afgelopen jaren is collageen erg populair geworden als supplement, maar wat is het eigenlijk?  

Collageen is een lichaamseigen eiwit, dat eigenlijk als een soort lijm ons lichaam bij elkaar houdt. De naam collageen komt ook van het Griekse woord κόλλα, wat lijm betekent! We hebben een hele hoop verschillende soorten collageen – minstens 16 –  in ons lichaam, die ieder verantwoordelijk zijn voor iets anders, zoals je huid, botten, spieren en pezen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden, maar wel een van de belangrijkste types collageen in ons lichaam:

Type 1: Zo’n 90% van al het collageen in ons lichaam bestaat uit type 1 collageen. Deze soort biedt structuur aan onze huid, maar ook aan onze botten en pezen.

Type 2: Dit type kan je voornamelijk vinden in onze gewrichten en kraakbeen.

Type 3: Dit type is wat delicater. Het ondersteunt onze spieren, organen en slagaders.


Supplementen
Vanaf je 25ste kan de productie van collageen in je lichaam verminderen, waardoor je door wat uiterlijke veranderingen heen kan gaan. Denk hierbij aan beginnende rimpels, vermindering van veerkrachtigheid van de huid en haar en je nagelgroei kan gaan vertragen. Als je huid eenmaal verslapt is, zullen collageen supplementen dat helaas niet meer ongedaan kunnen maken. Wel kan het gebruik van deze supplementen verdere verslapping tegenhouden.

Een onderzoek uit 2013, waar 69 vrouwen tussen de 35 en 30 jaar 8 weken lang dagelijks collageen of een placebo innamen, blijkt dat de huidelasticiteit van de vrouwen die collageen innamen aanzienlijk verbeterd was, in vergelijking met de vrouwen die het placebo namen.

Wat ook belangrijk is om te weten voor de vega/vegans onder ons, is dat de meest voorkomende bron van collageen afkomstig is van runderen, varkens of vissen. Let hier dus goed op bij de aanschaf van supplementen!

Verder is het ook belangrijk om bij de aankoop van collageen supplementen goed op te letten wat je precies koopt.

TIPS:

  1. Controleer de kleur en geur. Als je collageen in poeder vorm koopt, hoor het kleurloos en smaakloos te zijn. Dit laat de puurheid van het collageen zien. 
  2. Let op de dosering en hoe het je laat voelen. Omdat collageen al natuurlijk wordt aangemaakt in ons lichaam, hoort het innemen van collageen geen rare werking te hebben op je lichamelijke gezondheid. 
  3. Zoek naar een science-backed supplements. Dus producten die wetenschappelijk getest én goedgekeurd zijn!

Collageen in skin care
Er zijn ook heel veel skin care producten die collageen bevatten en diezelfde producten claimen huidveroudering tegen te gaan. Het is echter nooit bewezen dat het smeren van crèmes die collageen bevatten langdurig, of überhaupt, werken tegen de verouderde huid.

Het verschil met collageen in skin care en collageen supplementen, is dat als je collageen via supplementen inneemt je de stoffen in je lichaam aanvult. Collageen wat verwerkt zit in crèmes is vaak ‘te groot’. Dit houdt dus eigenlijk in dat het collageen niet diep genoeg in de huid kan trekken om daadwerkelijk te kunnen doen wat de producten claimen.

Gebruik jij al extra collageen?

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond.

FMLLE is speciaal opgezet om vrouwen te voorzien van dagelijkse inspiratie en entertainment.

VOLG ONS OP

Meld je aan voor de nieuwsbrief!