#BossBabeTalk met Rowan Nolles: “Ik wil van The Glam Bar een franchise maken”

Rowan Nolles voor de Insta-waardige rozen muur van The Glam Bar | Foto via Instagram @rowansmiles

*Disclaimer: lezen op eigen risico, hierna wil je sowieso een afspraak maken bij The Glam Bar*

Op een verscholen hoekje van de Noordsingel in Rotterdam Noord, heeft Rowan Nolles (30) hét vrouwen walhalla geopend: The Glam Bar. Het is een make-up en föhnbar, dus ‘No cuts. No color. Just blowouts & makeup’ en als je wil, ook een glaasje bubbels en lekkere bites. Een gat in de markt, zo blijkt uit de stroom reserveringen die Rowan binnenkrijgt. Maar wat is het geheim van deze powervrouw en wat maakt The Glam Bar nou tot zo’n succes?

Sinds 9 september zijn de deuren van The Glam Bar officieel geopend. “Op mijn dertigste verjaardag,” glundert ze. Van een vliegende start kun je wel spreken, want bij de beautybar is het elk weekend razend druk. “Ergens had ik het zelf wel verwacht, anders was ik er natuurlijk niet mee begonnen. Ik had het onmiddellijk heel druk, dus ik ben nu ook bezig met het aannemen van personeel.” Een goed teken, aldus Nolles.

New York, New York
Het idee achter The Glam Bar ontstond door geluk bij een ongeluk. Nolles, die jaren in de cosmetica en bij kapsalons heeft gewerkt, ontwikkelde op gegeven moment kapperseczeem (een veel voorkomende huidaandoening onder kappers). “Knippen en [haar] verven ging niet meer, want daar was ik zo allergisch voor,” legt Rowan uit. “Ik moest dus bijna gedwongen stoppen.” In diezelfde periode ging Rowan op citytrip naar New York. “Daar liep ik een föhnbar tegen het lijf,” vertelt Nolles. “Toen dacht ik: ‘Túúrlijk! Een föhnbar, hoe mooi!’ [In Nederland] was er nog niet zo’n salon en dat heb ik onthouden,” vervolgt ze.

“Vanaf het moment dat ik het pand had, ging de sluis open en kon alles zo op zijn plek gezet worden”

Puntjes op de i
Föhnen kon Nolles ondanks haar huidaandoening nog wel en bovendien trok de combinatie haar en make-up haar steeds meer. “Ik merkte dat er weinig vrouwen zijn die echt goed zijn in haar én make-up en daar ben ik over blijven nadenken tot ik het had: “No cuts. No color. Just blowouts & makeup.” En toen ben ik dat gewoon gaan doen.” Anderhalf jaar geleden is Rowan vanuit huis begonnen met The Glam Bar, maar niet zonder de juiste voorbereiding. “De afgelopen twee jaar ben ik alles gaan verzamelen in dozen en alle puntjes op de i gaan zetten. Van het behang, tot waar de spiegels vandaan kwamen, de huisstijl, de merken en de accountant.”

Van de tegeltjes tot aan het behang – Rowan had het interieur van The Glam Bar al helemaal uitgedacht

Het interieur moest een ‘hoog Instagram gehalte hebben’ en is door Rowan helemaal zelf bedacht. “Echt lang leve Pinterest! Ik heb daar maanden uitgezocht hoe ik alles wilde hebben,” lacht ze. “Vanaf het moment dat ik het pand had, ging de sluis open en kon alles zo op zijn plek gezet worden.” Inspiratie haalde ze overal vandaan: “Bij Hashtag Workmode werd ik verliefd op een kleed. Ik dacht ‘zoiets móét ik hebben’. Zo gaat dat.”

‘Verborgen pareltje’
Dat The Glam Bar in Rotterdam zou komen te staan, daar was geen twijfel over mogelijk. “Ik ben een trotse geboren en getogen Rotterdammer,” zegt ze met pit. Zelf woont ze in Noord, maar dat ze daar een pandje kreeg is pure toeval. “Toen ik op zoek was naar geschikte locaties voor The Glam Bar, wilde ik vooral een verborgen pareltje. Dus niet per sé midden in een winkelstraat. Dan kom je overal en nergens in Rotterdam en uiteindelijk deed dit pandje zich voor,” legt Nolles uit.

Altijd vol
Een verborgen pand kan voor een onderneming de ondergang betekenen, maar voor die van Nolles is het perfect. “Dit concept is niet iets waar vrouwen op de bonnefooi naar binnen komen lopen. Dit is iets waar vrouwen van tevoren over na denken, plannen en eerst online onderzoeken.” Ze vervolgt: “ [In een winkelstraat] kunnen zo honderden mensen voorbij lopen, waarvan misschien maar twee binnenlopen. Terwijl ik hier, in zo’n straat waar minder mensen langslopen, wel vol zit. Bovendien is deze locatie goedkoper, waardoor ik meer budget over heb voor marketing!”

Mirror, mirror
Nolles is zich erg bewust van de kracht van social media en speelt met The Glam Bar daarop in. “Ik laat veel bewegende beelden zien en zet mezelf bewust op de voorgrond. Andere bedrijven doen dat niet, maar ik merk dat als ik dat doe er juist veel wordt gereageerd.” Het geeft het wat persoonlijks, vindt Rowan. Bovendien vraagt ze haar klanten ook wel eens of ze foto’s willen maken, maar meestal gaat dat helemaal vanzelf: “Dan zijn ze helemaal blij met het eindresultaat en staan ze selfies te maken in de spiegels. Dat vind ik het leukst; om ze zo blij te zien!”


Eigen uitzendbureau
Hoewel het idee voor The Glam Bar pas een paar jaar oud is, klopt Rowans ondernemershart al veel langer. “Ik heb nog een tekening thuis liggen van toen ik elf was en die heb ik samen met een vriendinnetje gemaakt. Zo van ‘als we later groot zijn, dan willen we een eigen bar willen openen’. Op haar achttiende is ze als zzp’er aan de slag gegaan bij een kapsalon en heeft ze zelfs nog een eigen agency gehad. “Een uitzendbureau voor visagisten die ik voor merken aanstuurde. Dus ik vond het altijd wel leuk om zelf te ondernemen.”

“Met het aantal klanten dat ik thuis al had, zou ik het niet redden”

Moment afgewacht
Op de vraag of ze succes had behaald als ze eerder was begonnen aan The Glam Bar, antwoord Rowan stellig nee. “Ik was me wel heel erg bewust van ‘nu nog niet’. Ik was nog niet ervaren genoeg, ik moest nog leren en ervaring opdoen. Dus dat heb ik eerst gedaan en echt mijn moment afgewacht,” voegt ze toe. Dat is ook één van de redenen waarom ze The Glam Bar eerst vanuit huis is gestart. “Na anderhalf jaar had ik wel het zelfvertrouwen om te zeggen: nu verdien ik dit, ik kan het me veroorloven, ik heb een goed plan, ik heb er nu alle vertrouwen in, ik heb met eigen ogen gezien dat er animo voor is en ik moet nu gaan doorzetten.

Paniekaanvallen
Het moment van doorzetten was voor Nolles heel erg spannend. “Het heeft me wel wat paniekaanvallen opgeleverd toen ik had getekend voor het pand. Ik kreeg in één keer heel veel kosten erbij, die je vanuit huis niet hebt. Met het aantal klanten dat ik thuis al had, zou ik het niet redden,” vertelt ze. De reden waarom haar dat zo’n paniek gaf, is dat ze ‘zelfstandig’ moeder is van haar drieënhalf jaar oude dochtertje Annelies en ze allebei afhankelijk zijn van haar salaris. “Ik had geen partner thuis zitten die zei: “Schat, start het maar. Als je het eerste half jaar niks verdient dan is het geen gigantische ramp, want dan hebben we mijn salaris nog.”

“Zonder startkapitaal kun je zoiets niet neerzetten”

Steun
Rowans ouders hebben haar altijd overal in gesteund, maar waren huiverig over het concept van The Glam Bar. “Ze konden zich gewoon niet voorstellen dat iemand zou betalen om hun make-up te doen.” Rowan was al een poosje bezig met een lening bij de bank, maar toen haar ouders zagen met wat voor overgave ze aan haar nieuwe avontuur begon, boden ze haar op het allerlaatste moment aan om het geld bij hun te lenen. “Ik mag echt in mijn handjes knijpen,” laat Rowan dankbaar weten. “Zonder startkapitaal kun je zoiets niet neerzetten en dat ik het bij mijn ouders kan lenen biedt rust,” vertelt ze.

Het uitgebreide aanbod lippenstiften biedt voor ieder wat wils bij The Glam Bar

Girls, girls, girls
Rowans vriendinnen zijn ook betrokken bij The Glam Bar. Zo helpt Rowans vriendin Jojanneke Hagemeijer bijvoorbeeld met het ontwerp van de menu’s en zit een andere vriendin model – iets wat voor The Glam Bar ook al gebeurde. “Het tutten met vriendinnen voordat we uitgingen, […] dat vond ik eigenlijk leuker dan het stappen zelf, daar genoot ik van. Dan had ik net een hele dag in de kapsalon gestaan en was ik doodmoe, maar toch had ik nog echt wel de energie om mijn vriendinnen mooi te maken.” Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat Rowan van dat gezellige optutten haar werk wilde maken. “Het is mijn meditatie. Lekker je make-up doen, met een glaasje wijn,” glundert ze.

Vers van de pers: Rowan bekijkt voor het eerst de proefdruk van het menu van The Glam Bar , ontworpen door haar vriendin Jojanneke Hagemeijer

Al met al zegt Rowan alles te danken aan haar doorzettingsvermogen, haar leergierigheid en haar zelfvertrouwen. “Er zijn genoeg mensen geweest die niet enthousiast waren, maar ik had er vanaf begin af aan het volle vertrouwen in.” Het tijdperk van nu helpt ook een aardig handje mee: “Moeders gingen vroeger op hun dertigste echt niet meer uit. Tegenwoordig gaan dertigers nog stappen en naar festivals en bovendien beginnen meisjes steeds jonger met make-up.”

Sun, sea & The Glam Bar
Ondanks het prille maar gigantische succes, blijft de Rotterdamse heel nuchter. “Ik ben juist erg benieuwd naar hoeveel mensen er over blijven van die eerste nieuwsgierige mensen. Daaraan kun je echt je succes meten,” oppert ze. Toch blijft Rowan dromen. “Ik zou van The Glam Bar wel een franchiseketen willen maken. En wie weet heb ik ooit wel een Glam Bar op een warm en zonnig eiland zoals Curaçao!”

Wil je Rowan Nolles’ beste tips & tricks weten? Check ze dan nu op FMLLE’s Pinterest!

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond.

FMLLE is speciaal opgezet om vrouwen te voorzien van dagelijkse inspiratie en entertainment.

VOLG ONS OP

Meld je aan voor de nieuwsbrief!