Babyshower organiseren: tips voor een perfecte babyshower

Yes, nog even en het kleine wonder is er! Het is tijd om de baby te showeren voordat hij of zij er is. Maar hoe organiseer je de perfecte babyshower? Het wordt vaak onderschat, maar er zijn een paar dingen die geregeld moeten worden zodat de soon mommy to be een leuke shower heeft.

De uitdrukking “babyshower” is relatief nieuw, maar er is niets nieuws aan het idee. Wist je dat de babyshowers zijn ontstaan in de oudheid? De feestelijke gebeurtenissen komt oorspronkelijk uit het oude Rome en Griekenland. In het oude Egypte vonden deze vieringen ook plaats.

Een babyshower wordt georganiseerd door één of meerdere vrouwen die hecht zijn met de mommy to be. In ons geval hebben mijn nichten en ik de babyshower van onze nicht georganiseerd.

De WhatsAppgroep werd aangemaakt en het was tijd voor de organisatie. Een tip die wij jullie willen geven, is dat je iedereen zo snel mogelijk inlicht dat er al een organisatie is die de babyshower organiseert, zodat er niet meerdere showers worden georganiseerd, zonder dat iemand er van af weet. That happened to us en die stress was not fun.. haha 🙂

Laten we even opsommen wat er allemaal ter sprake komt in dit artikel:

  • surprise shower of niet?
  • persoonlijke shower: stem het af op de mommy to be
  • betaalbare babyshower
  • taakverdeling
  • de gastenlijst
  • de uitnodiging
  • locatie
  • brunch?
  • spelletjes
  • menu en taart
  • baby registry
  • de aankleding
  • de ambiance
  • “photobooth”
  • bedankjes

Surprise! or not?
Het is belangrijk om te bepalen of de babyshower een verrassing wordt of niet, omdat dit ook invloed heeft op de hele organisatie. Een babyshower geheim houden is moeilijker dan dat het lijkt, maar wel super leuk. Wat wij jullie kunnen adviseren is dat je de mommy to be laat weten dat er een babyshower wordt georganiseerd, maar verder geen details geeft. Het enige wat je van de mommy to be wilt, is een goedkeuring van de gastenlijst, want net als bij ieder ander feestje: de gastenlijst bepaalt de sfeer. Nodig alleen mensen uit waar de mommy to be een goede relatie mee heeft.

Persoonlijke shower
We kennen allemaal de traditionele babyshowers met taart, spelletjes, het openen van de cadeautjes enzovoorts. Probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken. Onze mommy to be houdt persoonlijk niet zo van babyshowers en daarom hadden wij de babyshower helemaal ingedeeld naar haar liking, waar ze natuurlijk niet van afwist, maar als je de mommy to be goed kent, weet je wel wat ze leuk vindt.

Betaalbare babyshower
Een babyshower hoeft echt niet duur te zijn. Wij waren in totaal €300,- kwijt. Wel moet ik zeggen dat wij heel creatief te werk zijn gegaan. Door zo min mogelijk uit te besteden, bespaar je al super veel geld. Denk hier bijvoorbeeld aan het eten wat geserveerd wordt of de bedankjes (hier straks meer over).

Taakverdeling
Zoals eerder vermeld, is het organiseren van een babyshower meer werk dan we verwachtte. Het is daarom ook belangrijk een goede taakverdeling te hebben, zodat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen taken en iedereen evenveel betrokken is bij het organiseren van de babyshower.

De gastenlijst
Dit makes or breaks de babyshower. De gastenlijst is altijd wel een dingetje.Sommige mensen wil je wel uitnodigen en sommige niet. Maar als je die ene tante uitnodigt en haar zus niet, of een nichtje, maar niet je andere nichtjes.. Dan kan het best moeilijk worden. Waar  je als organisatie vanuit moet gaan, is dat deze dag alleen om de mommy to be en de baby draait.

De uitnodiging
Thank God for WhatsApp! Tegenwoordig kan je een super mooie uitnodiging maken via Canva en die versturen via WhatsApp. Vermeldt in de uitnodiging dat ze een persoonlijke uitnodiging hebben ontvangen voor de shower van de mommy to be, met de datum, tijd, locatie en eventueel de dresscode. Verder kun je ook vermelden dat er een baby registry is en of ze mee willen doen aan het gezamenlijke cadeau (als die er is).

Locatie
Waar wordt de shower gehouden? Huren jullie een toffe locatie af of wordt het thuis georganiseerd? Dit heeft natuurlijk te maken met het budget, grootte van de shower etc. Wij hadden zelf als locatie voor Hashtagworkmode in Rotterdam gekozen. Het is een super mooi kantoor met een Instagramable vibe (en daar houden wij van)! De reden waarom wij hiervoor hadden gekozen, is omdat het kantoor super grote ramen heeft, waardoor er veel natuurlijk licht naar binnen schijnt. En natuurlijk de Instagram worthy vibe die het kantoor heeft!

Voor de ladies die dus op zoek zijn naar een leuke werkplek:  Het is zeker de moeite waard om er een kijkje te nemen!

Brunch?
Wordt het een high tea of een brunch? Voordat je dit kan beslissen, is het belangrijk om te kijken hoe laat de babyshower begint en eindigt. Voor debabyshower die wij hebben georganiseerd, hadden wij een leuke brunch georganiseerd, met lekkere homemade gerechten.

Spelletjes
Game time or not? Onze mommy to be houdt niet van spelletjes, dus hadden wij het spelletjes moment van de middag veranderd in een informatief spel, wat uiteindelijk een super intiem moment werd. De bedoeling van het spel was dat de moeders, de  mommy to be en de gasten hun levenslessen gaven over motherhood, hun leukste herinnering met de mommy to be en iets wat zij de baby wilde meegeven. Ook vertelden de nichten en vriendinnen hun leukste herinnering met de mommy to be en wat zij de baby mee wilde geven. Wat een informatief spel moest worden, werd een half uur durende jank partij. Het was zo intiem en prachtig om te zien dat de mensen die aanwezig waren zo een bijzondere band met haar hadden en dit met iedereen wilde delen.

Menu en taart
Wat voor eten wordt er voorgeschoteld? Wordt het catering of zelfgemaakte gerechten? Wat voor gerechten komen er op het menu te staan? Met deze vraag is het belangrijk om jezelf af te vragen wie je gasten zijn. Sommige eten misschien een bepaalde gerecht niet wegens hun geloofsovertuiging, of zijn veganistisch. Ga dat na en stem daar het menu op af.

 

 

 


CAKE CAKE CAKE!

Heel belangrijk: ga je voor taart, cupcakes of koekjes? Wij hadden gekozen voor een hele mooie minimaliste taart van Sis Cakery. Wij stuurde hun een paar voorbeelden met onze wensen en kregen precies de taart die wij wilden hebben. Een super minimaliste taart met rozen, een vanille  buitenkant en een chocolade binnenkant (YUMMY). Als voorafje konden de gasten lekker genieten van chocolate strawberries van de Admiraliteit. En een tip voor als je toch in de buurt bent van Sis Cakery, dan moet je zeker langsgaan om hun redvelvet cupcakes te proeven, want die zijn echt lekker!

Baby Registry
De baby registry is een register met items die de mommy to be nog op haar lijstje heeft staan. Het kan fijn zijn voor de mommy to be, maar is zeker geen must! Sommige moeders, zoals onze mommy to be, wilde geen baby registry, omdat ze bijna alle essentials al had. Wat zij nog niet had was een buggy en autostoeltje. Dit hadden wij als groep voor haar gekocht.

De aankleding
De aankleding van de babyshower is erg belangrijk. Wat is het thema van de shower? Wat hoort er allemaal bij dit thema? Wij hadden zelf niet echt een vast thema, maar onze mommy to be houdt enorm veel van bloemen.

De ambiance
De ambiance is ook erg belangrijk. Naast de aankleding, kunnen we de muziek niet vergeten. Is er live muziek of een Spotify playlist met de favoriete nummers van de mommy to be? Wij hebben een Spotify playlist samengesteld met een paar favoriete nummers van de mommy to be, voor de drie uur durende babyshower. Super fijn voor op de achtergrond!

“Photobooth”
Een super leuke manier om de babyshower vast te leggen en een super leuke herinnering. Ook dit hoeft niet duur te zijn. Wij hebben namelijk een 10 stuk props versiering gekocht en dit op de muur opgehangen. We hebben van alle gasten 3 foto’s gemaakt om een online giphy te kunnen creëren.

Bedankjes
De gasten maken een groot deel uit van de babyshower. Ze showeren de mommy to be en de baby met liefde en cadeautjes. Om iets terug te doen, is een bedankje een leuk gebaar. Wij hebben gekozen voor een kaarsje met de tekst “This is a gift for you today, so on the day I am born you’ll light the way. With the flicker of the flame, please say a prayer in my name. Thank you for coming to my mummy’s baby shower.” Met dit persoonlijke bedankje wilde wij de baby showeren met alleen maar positieve energie en liefde.

Deze bedankjes hadden wij zelf gemaakt, want als wij dit zouden uitbesteden waren wij €450 kwijt zijn. Door ze zelf te maken waren wij in totaal maar €56,65 kwijt.

Het was een geslaagde babyshower vol liefde en positieve energie. Een perfecte babyshower hoeft ook niet veel geld te kosten. Ben je benieuwd waar wij alle inkopen hebben gedaan voor de decoratie en bedankjes? Bekijk dan het lijstje hieronder:

BEDANKJES
30 x Geurkaarsjes in glazen houder (Wild Flower) €30,00 H&M
30 x Persoonlijke kaartjes (9 x 5 cm) €16,65 bedankjes.nl
30 x Bedankdoosjes €10,00 SoLow

DECORATIE
Lavendel 100x €16,57 AliExpress
Flower crown €29,99 Asos
Buxus decoratie slinger €27,95 fun-en-feest.nl
6x Grote ballonnen 60 cm wit €11,94 fun-en-feest.nl
Ballonnen €21,89 fun-en-feest.nl
40x Servetten €  3,00 Hema
Party props (10st) Oh Baby! €  8,95 partydeco.nl
Mummy to be sjerp Oh Baby! €  5,95 partydeco.nl
Bloemen €23,00 markt

Ben je nog op zoek naar meer inspiratie? Bekijk dan de foto’s hieronder:

Chéréneffe Fleur

CHÉRÉNEFFE FLEUR IS DE OPRICHTSTER VAN HET ONLINE PLATFORM FMLLE. HAAR DOEL IS HET CREËREN VAN INSPIRERENDE CONTENT VOOR VROUWEN VAN VERSCHILLENDE LEEFTIJDEN, AFKOMSTEN EN INTERESSES.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond.

FMLLE is speciaal opgezet om vrouwen te voorzien van dagelijkse inspiratie en entertainment.

VOLG ONS OP

Meld je aan voor de nieuwsbrief!