Get to know: Chéréneffe Fleur

Een ondernemende ondernemer, Instagram-babe en eigenaresse van FMLLE: vandaag spreek ik Chéréneffe Fleur! Benieuwd naar haar onderneming, hoe ze dit heeft opgebouwd en wat de toekomst voor haar in petto heeft? Keep on reading!


Hoe oud ben je?
23!

Wat is je afkomst?
Hindoestaans-Surinaams.  Mijn vader is een mengelmoes, maar mijn moeder is volbloed Hindoestaans.

Wat deed je vóór je begon aan je eigen onderneming?
Ik heb eerst International Business op het mbo gedaan, daarna Crossmediale Communicatie op het HBO en nu volg ik een bachelor in communicatie. Ik weet niet hoe ik het deed, maar telkens tijdens of na een studie kreeg ik best wel goede banen aangeboden, zoals een managersfunctie bij een marketing agency. Voordat ik voor mezelf begon had ik een managersfunctie aangeboden gekregen bij een influencer agency, maar die heb ik niet aangenomen omdat ik voor mijzelf wilde beginnen.

Daarvoor heb ik ook om de twee jaar meegedaan aan miss verkiezingen, omdat ik dacht dat ik daar iets mee wilde doen, maar na drie keer kom je er wel achter dat je niet zo’n soort persoon bent. Ik keek ook video’s terug en dacht oh my god. Ik heb niet veel gewerkt in mijn leven, omdat ik dat niet wilde en ook niet hoefde te werken. Heel stom, maar ik dacht toen dan heb ik liever minder zakcentjes dan dat ik moet werken. Ik had niet echt een work ethic.

Baal je daar nu van? Dat je geen work ethic had?
Nee, want gelukkig zit het wel in me! Vaak hoor je dat ze jongeren laten werken zodat ze juist een work ethic ontwikkelen, dus ik was er wel bang voor. Als ik iets leuk vind, dan doe ik het gewoon, maar ik kan niet werken voor iemand als ik het niet leuk vind.

Hoe ben je op het idee gekomen om een eigen onderneming te starten?
Ik kreeg heel vaak goeie opportunities voor mijn leeftijd nadat ik was afgestudeerd. Ik kreeg dan bijvoorbeeld een vaste baan aangeboden en die nam ik dan aan, maar uiteindelijk ging ik met tegenzin naar werk. Het was niet zo dat het werk zelf niet leuk was, maar ik wil niet voor een baas werken. Ik word daar niet gelukkig van. Ik word ook niet altijd gelukkig van mijn eigen onderneming, maar dan neem ik een pauze van een week of een paar maanden, of gooi ik alles om. Dat kan gewoon niet als je voor een baas werkt.

Is dit iets wat jij jezelf vroeger zag doen?
Ik had niet gedacht dat ik ooit een magazine zou starten. Ik vond YouTube en persoonlijke blogs wel altijd fascinerend, maar ik ben geen ster in schrijven, dus dat was sowieso al een dingetje. Vroeger wilde ik echt YouTube influencer-guru worden, ik kocht ook echt die IKEA kasten vol met make up, terwijl ik geen idee had waar ik het allemaal op moest smeren. FMLLE is nooit echt een plan geweest, maar het gebeurde gewoon.

Ik merk dat FMLLE telkens veranderd, maar het veranderd met mij mee. Als ik er even doorheen zit, dan zit ik er ook doorheen met FMLLE, maar als ik bijvoorbeeld bezig ben met mijn hair journey dan neem ik dat ook weer mee in FMLLE. Het is stiekem gewoon een dagboek.

Heb je er ooit spijt van gehad om voor jezelf te beginnen?
Geen spijt, maar wel dat ik soms denk van “is dit het wel? Wordt dit mijn purpose of life?”. Wat ik al weet sinds de middelbare school is dat ik er niet van hou om in groepjes te werken, maar nu ik voor mezelf werk doe ik het on my terms. Als ik bijvoorbeeld sollicitaties heb met stagiaires, dan bepaal ik zelf wie er in mijn groepje zit, terwijl als je voor een bedrijf werkt dan wordt je in een groepje gegooid. Ik vind het fijn dat ik zelf kan bepalen wie er in mijn cirkel zit, dat maakt het voor mij makkelijker om samen te leren werken.

Hoe ver wil je komen met FMLLE? Hoe groot wil je dat, bijvoorbeeld, je bereik uiteindelijk is?
Ik ben nog letterlijk nergens. Dit is ook eigenlijk nog een opstap. FMLLE is voor mij meer een aanvulling op mijn personal brand. Als FMLLE wegvalt, dan ben ik gewoon een meisje wat op Instagram zit. Ik probeer mijn persoonlijkheid in FMLLE te stoppen, in plaats van ‘het meisje van Instagram’ te zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat ik sommige meiden ontvolg, omdat er geen persoonlijkheid in zit en dat voelt zo leeg.


Hoe zorg je ervoor dat jij jezelf en jouw magazine onderscheidt van de concurrentie?
Daar heb ik vanaf het begin een struggle mee. Ik wilde toen ik begon niet zoals de rest zijn, maar hoe je het ook wendt of keert: wat ik post, post een ander magazine ook. Naast beauty en lifestyle had ik ook entertainment. Ik vond het irritant, maar het bracht wel veel bezoekers, maar het was nooit real content en dan zit je in een dilemma. Ga je voor de bezoekers, want dat vinden bedrijven belangrijk, of ga je voor content die ze niet zo snel bij anderen kunnen vinden? Daar heb ik denk ik wel een jaar mee gestruggeld. 3-4 maanden daarna heb ik alles een beetje eraf gehaald en vroeg ik mezelf af wat ik nou met FMLLE moest. Ik ben gewoon klaar met die massaproductie. In het begin ga je afkijken bij anderen, maar daar heb ik van geleerd. Je kan naar anderen kijken, maar vergelijk jezelf niet met ze. Ik probeer mezelf nu te onderscheiden door eigen content te creëren.

Welke message wil je doorgeven aan je doelgroep?
Sinds begin dit jaar was ik echt zoekende. Ik wilde echt een platform hebben voor meiden met een etnische achtergrond. Ik merkte dat andere magazines zich met, bijvoorbeeld, artikelen over make-up meer de focus legde op de Europese doelgroep; in Nederland dus meer voor de Nederlandse meiden. Ze proberen ook wel meiden van een andere doelgroep erbij te betrekken, maar ze slaan dan of de plank volledig mis of het komt één keer in de 3-4 maanden voorbij. Ik wilde dat omdraaien en zorgen dat mijn hoofddoelgroep vrouwen met een etnische achtergrond zijn.

Wat is de belangrijkste les die je tot nu toe hebt geleerd van een eigen onderneming hebben?
Laat je niks wijsmaken. Ik dacht dat ik veel meer open moest staan voor anderen hun kennis, maar iemand die een bepaald aantal jaren kennis en ervaring heeft weet het niet altijd beter. Ik dacht altijd “deze mensen hebben meer kennis en ervaring, neem hun advies gewoon aan”, maar dan is je bedrijf niet meer jouw bedrijf.  

Zou je ooit nog willen uitbreiden/iets anders willen proberen (naast je magazine)?
Ik had nooit gedacht dat ik een offline events zou organiseren voor FMLLE. Het hoeft niet altijd online, want na een tijd wordt dat heel leeg. Er ligt teveel focus op online, waardoor offline vergeten wordt. Voor mijn personal brand heb ik nog heel veel dingen die ik wil bereiken en doen, maar met FMLLE wil ik een online en offline platform creëren. Denk bijvoorbeeld aan panels, workshops, come together events et cetera.

Wat ik altijd al heb willen doen is voor de televisie werken. Het zou een talkshow kunnen zijn, of gewoon het presenteren van een programma, eigenlijk gewoon de showbizz in. Ik heb ook meegedaan aan een tv-programma, Get The Fuck Out Of My House. Ik wist daarvoor al dat ik ooit tv wilde gaan doen, dus het was eigenlijk meer een experiment. Ik wilde kijken of het wat zou doen voor mijn online presence. Dit heeft het niet gedaan, want ik kwam (gelukkig) niet veel in beeld omdat ik geen drama zoeker was in dat huis.

Ik geloof niet dat je alleen met een bepaald netwerk binnen kan komen. Je hebt tegenwoordig zoveel mogelijkheden om jezelf te bewijzen! Je moet ook niet gaan wachten op kansen, maar die moet je zelf creëren.

Als je nu opnieuw kon beginnen, zou je het dan anders aangepakt hebben? Zo ja, hoe?
Ik denk niet anders, want ik heb nooit echt het vak zelf geleerd. Ik heb vooral veel geleerd van het vallen en opstaan. Ik weet nu wat ik wel en niet wil. It’s a living process.

Wil jij meer zien van Chéréneffe? Check out her Instagram!

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet getoond.

FMLLE is speciaal opgezet om vrouwen te voorzien van dagelijkse inspiratie en entertainment.

VOLG ONS OP

Meld je aan voor de nieuwsbrief!