Steeds meer merken gaan duurzamer aan het werk, waarvan sommige zelfs geen gebruik maken van bont. Hoewel er al veel vooruitgang is in de transparantie van merken als het gaat om het gehele proces van de productie, wordt er nog steeds veel kinderarbeid gebruikt.

Terwijl je dit artikel aan het lezen bent, zijn er op dit moment meer dan 218 miljoen kinderen tussen 5 en 17 jaar hard aan het werk, waarvan 73 miljoen is gevaarlijke conditie, wat hun gezondheid, veiligheid en morele ontwikkeling in gevaar brengt.

Hoewel het veel gemakkelijker is om het leven van kleding te volgen als het eenmaal al is gemaakt, is het naspeuren van de oorsprong ervan een ander verhaal. Daarom is transparantie op elk niveau cruciaal.

“Made in Italy” of “Made in the USA” garandeert niet dat de kleding veilig wordt geproduceerd, terwijl “Made in China” of “Made in Bangladesh” niet noodzakelijk een indicatie is van slechte werkomstandigheden. Er zijn zeer goede fabrieken in ontwikkelingslanden, net zoals er zeer slechte zijn (lage lonen en onveilige omstandigheden) in landen die we sneller vertrouwen.

Alle landen hebben verschillende wetgeving op het gebied van kinderarbeid. In Myanmar (zoals tot 40 jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk) is de wettelijke leeftijd om te kunnen werken 13. Hoewel dit misschien niet aanvaardbaar is voor ons als consumenten, is het toch legaal in bepaalde landen.

Waar een product wordt gemaakt, zegt niet veel over de omstandigheden waaronder het is gemaakt. Zelfs in Europese landen kunnen de werkomstandigheden afschuwelijk zijn (voor kinderen). Het label noemt alleen het eerste niveau van productie, dus kleding die wordt geproduceerd in een land met een laag risico kan nog steeds zijn textiel kleuring, spinning of andere delen van het proces hebben gedaan in andere landen of gebieden waar het gebruik van kinderarbeid veel waarschijnlijker is.

Er zijn meer internationale organisaties die werken om kinderarbeid over de hele wereld te beëindigen dan dat er instellingen zijn die ontwerpers, zowel opkomend als gevestigd, leren hoe ze ethisch en duurzaam kleding kunnen produceren.

De eerste stap: controleer of het merk waar je graag shopt, is aangesloten of lid is van een certificering van het duurzaamheidsinitiatief. Een geweldige bron is de Good On You App, die je informeert over wat voor impact een merk heeft op de mens, dier en planeet.

Transparantie leidt niet tot de beste werkwijzen, maar het zal kinderarbeid of ander misbruik, menselijk of ecologisch niet voorkomen, maar openbaarmaking is belangrijk om waakzaamheid en controle langs de hele toeleveringsketen toe te passen om ervoor te zorgen dat als er diepgewortelde problemen zijn ze openlijk en snel kunnen worden aangepakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *